Uniform

Waarom een uniform?

Een goede scouts herkent men niet alleen aan zijn uniform, maar het is toch een belangrijk goed. Met het uniform toon je dat je scout of gids bent en verwijs je naar de waarden van onze jeugdbeweging. Het geeft leden en leiding de mogelijkheid om iets gemeenschappelijks te veruiterlijken.

Het uniform wordt ook “bewegingskledij” genoemd; dat is moderner en er zit ‘beweging’ in. Maar de idee erachter blijft hetzelfde: onze bewegingskledij toont dat we één grote groep zijn, met hetzelfde doel voor ogen: samen een onvergetelijke scoutstijd te beleven! Het grote gemak aan het dragen van ‘het uniform’ is dat je meteen stevige kleren hebt die tegen een stootje kunnen, en na een wasbeurt is er van de modder, verf en ander “ravottersvuil” geen spoor meer te bekennen.

Waaruit bestaat het uniform?

Kapoenen: groepsT-shirt en groepsdas

Kabouters en Welpen: groepsT-shirt, groepsdas, scoutstrui en scoutsbroek of scoutsrok(scoutsbroek kan zowel lange als korte broek zijn). Eventueel voor de Welpen een Welpenpet, maar die is niet verplicht (en wordt in onze groep ook niet gedragen).

Jonggivers, Givers, Jin, Leiding: groepsT-shirt, groepsdas, scoutsbroek of scoutsrok en scoutshemd (en/of scoutstrui)

De uniformstukken zijn ook in kleinere maten te verkrijgen, maar enkel bovenstaande dingen zijn verplicht.

Waar is het uniform te vinden?

De groepsT-shirten, groepsdassen en onze eigen scoutstruien zijn steeds te koop voor of na de activiteiten aan de lokalen, en op grotere groepsactiviteiten zoals de knabbel- en babbelavond en de spaghettiavond.

De scoutsbroek, het scoutshemd en de scoutstruien van Scouts en Gidsen Vlaanderen zijn te koop in de Hopper.

Nog een gouden tip: merk je uniform onmiddellijk! Schrijf je naam erin of hang er een labeltje in maar zorg dat je je eigen uniform herkent. We hebben immers allemaal hetzelfde uniform en verloren voorwerpen zijn makkelijker terug te bezorgen met een naam erin!

Geen uniform?

Indien men door omstandigheden niet in uniform kan zijn bij de activiteit, gelieve dit voor de activiteit te komen melden aan de leiding. Wie niks is komen zeggen en niet in uniform is vragen wij in de formatie om naar huis te gaan om zijn/haar uniform te gaan aantrekken.

Wat als het allemaal een beetje duur is?

De uniformstukken kosten allemaal wel geld, en kinderen groeien snel. Omdat we ervan overtuigd zijn dat scouting voor iedereen is, mag geld nooit een probleem zijn. We hebben daarom een heleboel tweedehands kleding die nog in goede staat zijn en voor een lager prijsje worden verkocht. Let wel op dat dit vooral kleinere maten zijn.

Heb je zelf nog scoutskleren die je zoon of dochter niet meer aan doet? Geef het dan aan een van de (groeps)leiding zodat wij er anderen blij mee kunnen maken. Alvast bedankt!